topbella

Wednesday, April 7, 2010

..dia..

sejak kenal dengan 'dia'
banyak benda yang saya belajar daripada 'dia'

'dia' tak pernah pun ajar saya benda2 tu semua
tapi saya dapat belajar hanya dengan berkawan dengan 'dia'

dulu, banyak istilah2 penting yang saya susah nak sebut
serius!mulut ni sangat berat nak sebut

sejak kawan dengan 'dia'
istilah2 tu jadi ringan je

dulu saya susah sangat2 nak sebut :
(i really mean say it not write it!)


tapi sekarang perkataan tu dah jadi lebih mudah
lagipun, Allah pun ada berfirman :

"Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik dari sedekah yang diiringi dengan sesuatu yang menyakitkan (perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun." [2:263]

satu lagi perkataan yang saya belajar daripada 'dia' adalah
banyak-banyakkan mengucap :


kepada sesiapa pun yang berjasa dengan kita
saya tak nak jadi manusia yang tak bersyukur dan tidak berterima kasih

"dan jika Kami rasakan kepada manusia suatu rahmat(nikmat) dari Kami, kemudian rahmat itu Kami cabut daripadanya, pastilah dia menjadi putus asa lagi tidak berterima kasih" [11:9]

paling penting ialah
istilah2 ni bukan hanya disebut kepada manusia

TAPI
kita perlu banyak2 ungkapkan pada DIA

kita paling banyak buat salah pada DIA daripada dia2 yang kita kenali
kita perlu berterima kasih lebih banyak pada DIA daripada dia2 yang kita kenali


kita tak nak jadi hamba yang angkuh
kita tak nak jadi hamba yang tidak bersyukur

~astaghfirullahal'adzim 100x~
~alhamdulillah 100x~


2 comments:

  1. me agree tentang "dia"...
    sebab me suka cubit "dia"...
    sebab "dia" suka cubit me...
    dan "dia" cubit me dengan sakitnya...
    tapi me tak mampu cubit "dia" dengan sakitnya...
    (pelik pulak bunyi nye)

    ReplyDelete
  2. lain kali cubit je kuat2 sampai sakit..
    kita benarkan..

    ReplyDelete

About Me

My photo
insan biasa yang dilahirkan di atas muka bumi ini untuk sentiasa mencari dan berusaha mengenal DIA..