topbella

Thursday, June 18, 2009

MAKHLUK TUHAN PALING SEKSI!

Bismillahirrahmanirrahim..
perghh..agak berkurun tidak di update blog ini..malas ke??haha mungkin la..tak tahu nk tulis ape pn..no idea..
haa..nk cerita something ni..tadi orang terjumpa sesuatu yang interesting..menarik..ia berkenaan KATAK!apa yang menariknya tentang katak ni?hehe kamu2 bacala article yg ditemui ini..have no worries.article ni x panjang pon..ade beberapa species katak yg pelik2 yang tak pernah ditemui..kamu2 saksikanlah sendiri ye!

See-Through Frogs, Alien Salamanders, and Spiny Bugs...Oh My! by Vera H-C Chan

glass frog(God!a see-through frog!eeeww betapa saya geli dgn katak)

A salamander that looks like E.T., a micosized frog smaller than a fingernail, and a spiny-crested grasshopper. Who says the age of exploration is dead?
It's definitely not for Conservation International (CI). Their scientists have come back with some startlingly vivid images of endangered and never-before-seen critters from a whirlwind trip to the Nangaritza Protected Forest in Ecuador, near the Peruvian border. CI researchers came across at least 15 species of creatures and plants "unknown to science."
One of the most remarkable creatures is the Hyalinobatrachium pellucidum, also called a glass or crystal frog because you can see through its transparent flesh (right down to its guts). This guy's not new, but he's definitely endangered, so the find is heartening for environmentalists.
The purpose of the three-week biodiversity study was to identify species and make conservation recommendations for ecotourism possibilities, which the Ecuadorian locals are entertaining. It also turns out that frogs and insects yield medicinal properties, and a proper population survey is needed to see what else is out there in the forest.
According to Bloomberg, out of 14 million plants and animals in the world, human beings have been acquainted with only about 1.8 million. Below are more images of new friends; you can find other photos and expedition details at CI's site.

New-to-Us Species, Ecuador

Nicknamed the "ugly salamander," Genus Bolitoglossa (photo by Jessica Deichmann)


Itty-bitty frog, genus Pristimantis (photo by Luis A. Coloma)


Spiny-crested katydid, genus Diacanthodis (photo by Holger Braun)

Poison-arrow frog, genus Dendrobates (photo by Jessica Deichmann)

oh ya!i remember a story of me and a frog.it happens few years back.bukan kisah 'a frog who turns into a handsome prince after kissed by me' taw!eeeww~ i would never ever kiss a frog!not in a million years!begini alkisahnya..

Suatu pagi yang nyaman,saya bersiap2 untuk ke sekolah seperti biasa.after i had my breakfast and salam2 tangan with my ummi and abah, i went to the shoerack and took my shoes.as usual, saya pun memakai kasut dimulai dengan kaki kanan.setelah itu,saya menyarungkan pula kaki kiri ke dalam kasut sekolah saya itu.apabila berdiri, saya merasakan sesuatu yang berbeza dari biasa.kemudian hati kecil ini seraya berkata "uikss!asal kasut ni ketat sebelah?kaki aku membesar sebelah je ke??"..dengan perasaan yang penuh tanda tanya, saya pn menanggal balik kasut yang telah dipakai secara bersusah payah itu.dan dengan perasaan yang curious tu jugak, saya mengetuk2 kasut ke lantai beberapa kali ke lantai.mengharapkan sesuatu untuk keluar."poop"sesuatu terkeluar jugak akhirnya. alangkah terkejut wal terperanjat nya saya pada saat dan ketika itu!adoyai!! seekor katak yang sgt besar telah mendiami kasut ku semalaman! perghh!!geli xyah cakap la..memang melompat la bila katak tu menonjolkan diri dia..muka ni rase mcm da xde darah bila m'bygkn mcm mana saya telah memenyekkan katak tu bila saya pakai kasut tadi..memikirkan kaki ni da b'sentuhan dgn katak..eewww~yucks~ye la walaupon b'stokin,geli jgk laa..kalo ikotkan hati mmg xnk pkai kasut tu dah!serius geli yang amat! tp kalo xpkai kasut tu,nk pkai kasut mne lagi..saya ni dlu kasut sekolah ummi beli sepasang sorg je.. kang kalo xpkai kasut tu, x gi skola la jwbnya hari tu..dlu saya mmg xske ponteng2 skola atas alasan2 kecik mcm ni..alangkan demam pn ku gagahi jugak diri utk ke skolah..xkan katak masuk dlm kasut pn snggup x pegi skola..amatla x logik kalo alasan mcm tu diberikan pd cikgu.. adoi! nak x nak mmg sy pkai jgk la kasut tu..dlm hati ni Tuhan je yg taw betapa diri ini tidak rela memakai kasut itu..terima kasih kpd en.froggy, kerana kamu, saya telah b'sentuhan dgn katak bwat kali pertamanya.mase tu darjah dua or tiga kot..x ingt dah..kisah silam zaman muda mudi dulu.haha katak! oh katak!

2 comments:

  1. weh guling2 aku membaca cerita katak tu.
    memandangkn aku juge insan yg amat gelikan katak, aku xhingin plak nk baca fakta2 bernas psl katak tuh.nengok gmbr pn xsgup..maka aku jump trus kt citer ko.
    aku bkn takat pnah pijak katak,mandi ngn katak pn pnah! euw! xsngka katak itu tlah lame mengendap aku mandi.cmne kalo dia btol2 prince??? alangkah malunye diriku..

    p/s: ble ko ckp muke ko pucat cm xde darah,aku tringt satu kisah rahsia ittew...hehe..

    ReplyDelete
  2. cik dhuha,kalau yg menemani kamu itu prince, alamatnya dunia da nak kiamat..haha~mana mungkin itu prince..dongengan mat saleh semata2..

    p/s:rahsia apakah itu??(dgn nada pura2 xtahu..lalala~)

    ReplyDelete

About Me

My photo
insan biasa yang dilahirkan di atas muka bumi ini untuk sentiasa mencari dan berusaha mengenal DIA..