topbella
Showing posts with label luahan. Show all posts
Showing posts with label luahan. Show all posts

Thursday, April 8, 2010

there's no way you can turn back the time!

*teet* *teet* *teet* [hp saya bukan bunyi mcm ni..da xtaw nk keluarkan bunyi cane..layan je lah]

pagi ini aku dikejutkan dengan satu message. ku baca dengan keadaan mata separuh terbuka.ku tersenyum seraya mengucapkan kalimah tahmid dalam hati.nak tahu ke ape berita yang membuatkan saya tersenyum?ni dia..

"salam..congrats!ko dgn **** dpt highest carry mark BI.aku dengan *** kurang sket dari ko dgn ****.pape pun aku suka sbb group member kita antara yg tggi2 jugsk carry marknya."

fuiyoo~dapat highest carry mark memang la satu berita yang menggembirakan.
[rilek beb..baru carry mark..da campur dgn final baru la jadi markah kt cpa kau..byk2 kn doa eh!].yang lebih menggembirakan ialah dapat tolong member2 segroup untuk mengconquer tangga teratas dlm senarai carry mark.sebagai group leader,sekali lagi saya tersenyum.[tengah gembira..senyum sorg2 pn jadi..hua3~]

ok!pagi ni bukan nak cerita berapa kali saya tersenyum sejak pagi tadi sebenarnya.
getting the highest mark in english together with my friend,made me thought of something.let's flash back and see what happen to me few years back..

*****
"tasneem xnak amek TESL ke?your english is OK..u even got A2 for your 1119.nak buat medic mungkin susah sikit sebab u're bio is only B4..competition tinggi..at least with english, u might have the chance to go abroad"kata-kata ini diungkapkan oleh ummi suatu ketika dulu masa ummi tolong saya untuk pilih course apa yang nak di ambil after SPM.
[kalau anda perasan,pada slip SPM anda,grade utk 1119 ada dua.my english teacher said,yg sebelah kiri tu di marking mengikut standard malaysia..yg sebelah kanan mengikut standard cambridge level..yg sebelah kanan tu jugak dia hanya check essay kita je..the thing is, even you get an A1 on the LHS, not necessarily means you'll get A1 on the RHS.you might as well get a B or C.as for me..alhamdulillah i got A1 on the LHS and A2 on the RHS]"

ok!seriusly at that time saya memang tak kesah sangat nak amek course ape.blurr sket dulu..hehe~buta universiti sket..[cheh!ckp x kesah..padahal kau memilih..]

saya dengan curiousnye telah tanya pd ummi "kalau amek TESL nanti tasneem akan end up jadi ape?"dengan ringkas ummi jwb "cikgu kt MRSM since kita nk mintak scholarship MARA".hah?? cikgu??terikat??xmo lah!!saya ni bab mengajar memang xpandai..sape nak jadi cikgu?tu cita-cita zaman tadika je kot.tak nak jadi cikgu betul2 pun.satu lagi,saya tak suka terikat dengan mana2 pihak.[dol!da nama pun kau nak mintak scholarship,for sure akan terikat jugak dgn ape2 perjanjian dorg..oh ye,saya juga tidak berminat dgn sebarang keterikatan sbb ermm sbb ape eh?tah..da mmg xsuka..rimas kot kene ikat..i like to live life freely..free like a bird~ape merepek daaa~~]

''tasneem xnak lah ummi!xnak jadi cikgu..xpandai la bab2 mengajar orang.." [belagak pulak budak nih..da tak de idea nak amek course ape,org da bagi cadangan kira baik la tuh..ditolaknye mentah2 plak!]

*****

sebenarnya panjang lagi..tapi cukup sampai di sini untuk hari ni..banyak lagi ragam saya time nak pilih course after SPM.okeh kesimpulannya,[kesimpulannya bukan nak ckp yg saya ni seorang yg bayak ragam ok!walaupun pada hakikatnya,byk songeh jugak la!] saya tetiba rasa macam rugi x amek TESL dulu!

whoah~~chup2!!!cik Tasneem,anda menyesal di kemudian hari ke ni??

bukan menyesal!rasa rugi sket je..bukan apa..bila difikir2 kan balik,i love english so much since i was in standard one!thanks to my very first english teacher who make me feel english is so,i really mean sooo much fun rather than giving me headache like everyone elses felt.[sorry saya da lupa nama teacher..but i can never forget you face, especially your facial expression while teaching us..begitu bersungguh2 nak menampakkan english is not a hard subject at all..english is fun!kteorang slalu nyanyi2 lagu english dlm class dulu..huhu~i wonder how are you rite now?]

sejak darjah satu sampai kat universiti ni pun, selalunya saya akan paling rapat dengan my english teacher..suka bantai2 gedik speaking dengan dorg..dorg layan jek..dorg suka kot tengok kita nak blajar speaking eventhough tunggang langgang tenses nye..ternyata saya memang suka english!saya suka math jugak..but not as much as i love english kot..

jadi,ape point yang ko nak cakap kat sini sebenarnya cik tasneem??

saya rasa sedikit menyesal kerana x amek TESL dulu..big probability i have the chance to study abroad..tapi tu semua cuma tinggal kemungkinan..sekarang jugak macam da xde hati dengan math..sampai satu tahap,saya melalui hari2 bersama math tanpa perasaan..saya teruja dengan english class je sampai saya xpernah miss class yang 2cdt hr ni..semangat siap bagi surat lagi masa xdapat datang class bi sebab nak pegi buat passport dulu.[walaupun bukan saya yg buat sendiri surat tu..haha~sebenarnya saya memang malas bab2 nak buat surat kalo ponteng class..saya ponteng sebab saya memang sengaja xnak pegi class..so,why should i create excuses for not attending or in a more precise word, skipping the class??h0h0~mmg xde keje..rajin x bertempat..da ponteng dgn sengaja lagi mau bagi surat..eii terok jugak aku ni eh!zaman sekolah saya xsuka ponteng2 sekolah..zaman m3x dan universiti,saya revenge ke ape ni??banyak gila ponteng class..hua3~oh ye!sila jangan tiru aksi ini ye..x digalakkan untuk pelajar2 universiti,m3x mahupun yang masih bersekolah..]

seriusly saya memang x suka buat perkara yang saya x suka..terasa susah bila buat sesuatu tanpa ada hati dan perasaan..bila semangat yang membuak2 tu da xde,seriusly saya jadi xsuka..wehh!!!ape nak jadi nih??!!

tasneem..tasneem..tasneem..suka atau tak, u can never turn back the time.live must go on!marilah suka kepada math kembali![tgh berusaha lah ni..] saya akan pujuk hati ni supaya kembali cinta kepada math!

sila suka dengan kondisi anda sekarang ni..bayangkan kalau dulu amek TESL.mungkin saya tak kan berpeluang kenal dengan sahabat2 yang saya kenali hari ini [especially u people akhawats!].. mungkin juga saya tak berpeluang merasai ''pengalaman tanggal 4.4.2010" [ape tuh??later2 on i'll story mory okeyh..]setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..saya tidak ditakdirkan untuk mengambil TESL..sila terima hakikat!

special buat pemilik blog:bukan skarang ni tengah final examination week ke?sempat lagi ko post entry baru eh!malam tadi baru membebel..pagi ni membebel lagi..dah2..pi study!!

kepada yg memberi ucapan special kpd pemilik blog:ye la..ye la..nk sambung study la ni..

Wednesday, January 20, 2010

ya Allah..i just don't know what went wrong T_T

Bismillahirrahmanirrahim..

sepanjang minggu lepas..
terasa sangat TIDAK BERSEMANGAT..
rasa malas nak buat semua benda..

malas study..
malas nak berfikir..
malas bergerak..
malas mengurus diri..
(title minggu yg paling x terurus jatuh kepada "minggu lepas"..)

ya Allah~ T_T
jauhkanlah sifat bermalas-malasan yang beraja dlm diri ini..
shhhuhh2~
go away!!!
i don't want you by my side..
kehadiran mu SANGATLAH tidak diundang..

bila malas banyak urusan tergendala..
totally hate this kind of feelings!

~saya xmo malas2 lagi!~




Wednesday, December 23, 2009

"contradiction" punya pasal..

he said "let me give u an example"..

"in malaysia muslim=malay", he wrote it on the board..

"hurmm..", i started to feel unease with the example..there's something wrong with that statement..that's not necessary..

he continued by explaining "so, contradict to the statement is not muslim=not malay"

okeh!that is TOTALLY NOT TRUE AT ALL!after that i keep saying "that's not true!","it's not necessarily". but i can only said it in a low volume..verry low..only those who sit next to me heard it..by that time, i wish i had a big voice..people can hear me even when i'm whispering..

then he said "yes i'm saying it in Malaysia..only in Malaysia..of course not in other country.."

huh..hello~ that statement is NOT TRUE even in Malaysia..that's triple-not-true for today..

secara matematiknya memang lah betul..itu adalah "contradiction statement"..BUT THE STATEMENT IS NOT APPLICABLE IN REAL LIFE!oh ya that was in REAL ANALYSIS class i was talking about..

siapa cakap kt Malaysia xde muslim yg bukan melayu?siapa ckp kt Malaysia xde melayu yg bukan islam,kristian/hindu/budhha(kes murtad)..ada ok..ye laa..walaupun dlm quantity yg sedikit..tp still ada..

apa yg nk d stresskn d sini ialah kebanyakan masyarakat menganggap islam tu hanya utk org melayu shj d malaysia..kalau bukan melayu maknanya bukan islam..kalau bukan melayu xbley masuk islam..inilah tanggapan sesetengah orang.

lebih menyedihkn bila dgr cerita sorg kawan ni..dia cakap member dia si A pernah tanya pd dia "cuba ko teka..si B bangsa apa?".."cina laa" jawab my fren yg melihat secara terangnya si B ni chineese-look walaupun dia bertudung..si A jwb "x..dulu dia cina..skang dia da melayu"..

daa~x semestinya dia revert pd agama islam bermakna secara automatiknya bangsa dia pun bertukar..si B adalah cina yg muslim aka muallaf..apa salahnya kalau dia islam walaupun dia cina..perlu ke tukar bangsa dia?

agama islam bukan diturunkan utk certain2 bangsa sahaja..
islam kan untuk sume..xkira la bangsa apa pun dia dan di mana jua dia berada..islam bukan khusus untuk org Arab sahaja atau in our case in Malaysia,untuk melayu sahaja..

ohh tapi yg geramnya hari ni i don't have the courage to stand up and correct the statement..statement tu bole menyebabkan org salah paham..da la kelas kiteorg cina separuh,melayu separuh..what would they think of islam?ohh sgt menyesal sbb x bangun je td..ikutkan hati nak je..tp..uhuh npe xbangun cik tasneem???!!!!!menyesal sangat ok!!

sebagai muhasabah diri,i shouldn't put blame in others..xbole salahkan lecturer tu..mungkin dia xtahu @ xprasan..mungkin diri ini yang masih perlu mengumpul kekuatan dalaman disamping ilmu-ilmu tambahan di luar bidang math supaya lebih berani berhadapan dgn pandangan masyarakat..lepas ni kene lebih berani..(tasneem2..ko kn terkenal dgn perangai konpiden maut n slambe badak..apesal td x slambe je bangun?!)

kesimpulannya jom hayati terjemahan daripada surah al-hujurat (49:13):

13. Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.

wallahu'alam

Friday, July 24, 2009

PERLUKAH AKU RISAU??

Perempuan..risau..sudah menjadi satu fenomena yg tdk asing lg apabila seseorg yg b'gelar perempuan merasa risau..perempuan mmg suka merasa risau sama ada mengenai perkara yg kecik apatah lg yg besar..mcm keadaan aku sekarang..aku risau..
Di kala kebanyakan wanita begitu galak b'diet dek kerana terlalu risaukan berat badan mereka yg naik tak reti2 nk turun,aku plak sgt risau sbb berat aku sgt maintain,xpnah turun n sgt susah nk naek..perempuan mmg mcm ni..sume benda nk risau..berat salah..ringan pun salah..

Aku ingt lg zaman skola dlu,mse form 5,mase class bio(class pn.noraini atan),kteorang sume kne timbang berat sbb nk bwat eksperimen n amek data purata berat satu class..dlm ramai2 budak class budiman,ade 2 org je bdk yg beratnye less than 40kg..spe 2 org tu??hehe aku dgn hanz..da la bestfren time skola dlu..berat pn nk same gak..ramai org jeles sbb kami sgt ringan..tp kteorg dlm b'bangga sbnrnya agak risau sbb bmi rendah..haha xnormal la tu..stlh bbrp thn meninggalkn dunia persekolahan,hanz da naek jd 46kg..tp aku naek 2 kilo je kot..n guess what??still below 40kg..hanz is taller than me..mmg patot pn dia lg berat dr aku..pdahal aku ni kuat je makan dlu.. pantang ade makan2,mesti ade aku..mne bole miss kalo da makan tu sebahagian dr hobi..

Ape yg merisaukn aku skang ni ialah,lately aku ske tahan lapar..malas nk makan..bkn nk diet..nk jimat dwet kot..almaklumla student yg x di taja..akibat drp perbuatan aku itu,aku mcm hilang selera makan..ye!inilah kemuncak kerisauan aku..bygkn kalo dlu nasi bungkus penoh satu polistrene pn aku bole habiskn..tp skang ni,even aku da amek nasi dlm amount yg sikit pn aku still xdpt nk hbskn even half of the rice..weyh!!!what is happening to me??dlm mse bbrp hari ni mmg aku rse mcm xde selera nk mkn..mne nafsu mkn aku m'hilang??kembalilah!!!aku perlu mkn dgn byk..aku da la kurus..xde berat plak tuh..bahaya kalo mkn sket sgt..kne mkn byk2..kesian nasi asyik x hbis je..rse m'bazir sgt ble t'paksa buang nasi sbb perut da xnk terima nasi..aku sgt jarang hampir kpd xprnah buang nasi or makan x habis..selalunya bila makan,aku akan pastikan nasi aku sekurang2nya licin..diulang,sekurang2nya licin ok!bkn ape..aku xske m'bazir..m'bazir itukan amalan syaitan..aku xmo jd geng syaitan..x hingin aku masuk geng dorng..bg membership free pn aku akan tolak dlu sblm dorg offer..satu lg..dulu kalo org offer mknn,aku mmg susah nk tolak..hampir kpd xpernah nk tolak kot..tp skang ni,aku da pndai tolak ble org offer aku mknn..huish pelik2~

Adakah kondisi badan yg xbrape stabil juga m'jd faktor kpd prngai pelik aku yg asyik mkn x abes ni??kalo benarlah kerana itu,biarlah ia menjadi faktor n punca utama aku slalu mkn x abes skang ni..harap2 ble aku da btol2 fully recovered nnt,nafsu mkn aku akan kembali..best la dpt makan..kalo buang2 mknn ni kan m'bazir namenye..smoga aku kembali b'nafsu tuk makan spy x b'laku lg pembaziran makanan..bkn makanan je m'bazir..ble da buang mknn tu skaligus da m'bazir dwet aku ok!doa2 ea spy aku suka mkn byk2 balik smule..rindu nk mkn byk2..

Wednesday, June 24, 2009

NEW SEMESTER~

Bismillahirrahmanirrahim..

Tinggal lagi beberapa hari diri ini akan memasuki ke semester baru..

Sudahkah diri ini bersedia??

Apakah persedian2 yang telah dilakukan??

Tanggungjawab yang akan dipikul lebih besar untuk sem akan datang..

Need to be more prepare..

More focus..

Ya Allah,please guide me along my journey..

Oh!give me strength!

About Me

My photo
insan biasa yang dilahirkan di atas muka bumi ini untuk sentiasa mencari dan berusaha mengenal DIA..